القائمة الرئيسية

الصفحات

مأذون شرعي : أوعي تقرب من أمرأة متزوجة عشان ما تهدش حياتها

 مأذون شرعي : أوعي تقرب من أمرأة متزوجة عشان ما تهدش حياتها 

 لو انت راجل صح اوعى تحاول تقرب من ست متجوزه وتدخلها في سكة الاهتمام والحب و الحنية ... .. عشان لو الست دي كانت ضعيفه او عندها مشاكل زوجيه وصدقتك وطوعيتك فى السكه دي وهتكون حمارة وغبية طبعا ، فانت ممكن جدا تدمر حياتها بتصرفاتك الصبيانية دي و تخرب بيتها وتهدم حياتها وتشرد عيالها .. فكن رجل حقا واتقي الله ولا تقرب منها وتذكر انها مثل اختك فما لا ترضاه لابنتك واختك فلا ترضاه للناس واحترم الراجل اللي هى متجوزاه وشايله إسمه حتى لو هي محترمتوش ، احترمه انت عشان داين تدان وكل اللي هتعمله النهارده هيتردلك في اهلك . و اذا كنت محتاج علاقة جديدة فتزوج بالحلال انسانه تصونك وتحترمك .


ولا تنسى ما روي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "ملعون من خبب امرأة على زوجها أو عبداً على سيده"

اي من افسد زوجة علي زوجة و لعب بها واتبع هواه في الايقاع بها في براثن الزنا و الفاحشة و تسبب في نشوزها و الخروج عن طاعة زوجها , بعض العلماء شبه التخبيب مثل السحر ليفرق بين الرجل و زوجته .

وقد يكون الافساد باغرائها بطلب الطلاق من زوجها او يكون هو من تسبب في الطلاق وهو من كبائر الذنوب , وهو قد خالف امانة الاصلاح بين الزوج و زوجة بان سعي في خراب دارها و تسبب في الطلاق عند الماذون الشرعي .

ماذون شرعي : حرم بعض الفقهاء الزواج بمن تسبب في طلاق المرأة 

ولعظم ذنب الايقاع بين الزوج و زوجته و التسبب في الطلاق الحضوري او الطلاق الغيابي عند الماذون الشرعي , فقد ذهب بعض الفقهاء الي تحريم الزواج بمن خبب المرأة علي زوجه و تسبب في طلاقها .

واي زوجة مش بتحب زوجها ولا بتحترمه يبقى تتقي الله وتطلب الطلاق مادام مش مالئ عينها ، وبعد العدة تتزوج من تشاء والطلاق مشروع وحلال افضل من الزنا والحرام .
اسف جداااا الكلام شديد وصعب ، لكن واقعنا كارثي ، ببعدنا عن دينا و تقاليدنا
واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ❤🙏
موقع المأذون www.elmathoon.com

تعليقات

العنوان هنا
    اتصل الان